Facebook-markkinointi

Facebook-markkinointi on maraton eikä sprintti

Eräs asiakas lähetti sähköpostia. Yrittäjä kuulosti turhautuneelta, sillä toista kuukautta sitten alkanut some-yhteistyömme ei ole täyttänyt tilauskirjoja. Ajattelin, että vastauksestani saattaisi olla hyötyä Sinullekin, jos pohdiskelet Facebook-markkinoinnin logiikkaa ja tehokkuutta.

Hei

Facebook on siinä mielessä samantyyppinen markkinointikanava kuin kaikki muut, että oikotietä onneen ei ole. Sielläkin tulokset vaativat työtä.

Facebook-markkinointi perustuu maksulliseen mainontaan, jonka etuna on kohdennettavuus. Se, millainen mainonta mihinkin kohderyhmään vetoaa, on vaan kokeiltava. Pääsin taannoin katsomaan erään some-gurun oman yrityksen Facebook-mainosten hallintaa. Hänellä oli siellä toistakymmentä erilaista mainosta, joiden toimivuutta hän testaa ja seuraa. Toinen some-guru taas kutsuu Facebookin markkinointia kaverimarkkinoinniksi, joka perustuu siihen, että ihmiset tykkäävät samoista jutuista, joista kaveritkin tykkäävät. Saman olen huomannut omien asiakkaideni kohdalla: parhaat tulokset tulevat niistä mainoskampanjoista, jotka on kohdennettu tykkääjille ja heidän kavereilleen.

Mitä tulee ilmaisiin päivityksiin, Facebook rajoittaa niiden näkyvyyttä käyttäjien uutisvirrassa koko ajan enemmän. Tällä hetkellä se ei näytä muutamassa maassa niitä ollenkaan. Facebook-sivu on kuitenkin kanava kertoa palveluista, luoda mielikuvia ja sitouttaa tykkääjiä. Siksi sivun pitäisi tarjota erottuvaa ja hyödyllistä sisältöä, oli se sitten fiilistä, kauniita kuvia, viihdettä, vinkkejä, tietoa, uutisia, tarjouksia… Tykkääjällä pitää olla joku syy seurata sivua. Parasta on, jos sivu jollain tavalla vetoaa tunteisiin ja on samaistuttava. Siksi sivulla on oltava oma ”ääni”. Sanotaan, että 20 % sisällöstä pitäisi olla markkinointia ja 80 % kaikkea muuta. Tykkääjien kerääminen uudelle sivulle on hidasta ja vaatii säännöllisiä päivityksiä ja niille tykkäyksiä ja kommentteja.

Mahdollista myös on, että Facebook ei yksinkertaisesti ole teille paras markkinointikanava. Jos itseäni mietin, niin kyllä varmasti lähden etsimään palvelua ensimmäiseksi Googlesta tai kysyn vinkkejä tutuilta. Sitten kun olen löytänyt sopivan palveluntarjoajan, voin hakea lisää tietoa Facebookista ja seuraamaan ryhdyn ehkä sitten, kun ostopäätös on tehty tai lähes varma. Molemmissa kannattaa siis olla, mutta vähän eri tavalla.

Pitää myös muistaa, että kyse on suuremmasta kokonaisuudesta kuin yhdestä viestintäkanavasta. Esimerkiksi Facebookissa julkaistu linkki blogikirjoitukseen tuo verkkosivuille liikennettä, jota Google arvostaa. Samalla se on myös sisältömarkkinointia eli asiakkaalle hyödyllisen sisällön tuottamista parhaimmillaan. Niin blogi kuin Facebook-sivu ovat alustoja, joilla voi julkaista sisältöä, joka ei sellaisenaan istu vaikkapa verkkosivuille.

Kokemustenne perusteella teidän ehkä kannattaa panostaa uusasiakashankinnassa ensisijaisesti Google- ja toissijaisesti Facebook-mainontaan. Ilmaiset Facebook-päivitykset voivat olla tärkeysjärjestyksessä kolmantena, nykyisiä asiakkaita sitouttamassa. Uuden asiakkaan hankinnan on laskettu maksavan kymmenen kertaa enemmän kuin vanhan pitäminen, joten olemassa oleviinkin kannattaa panostaa.

Terveisin Anni

PS. Kannattaa muistaa, että myös se, mitä linkin klikkaamisen jälkeen näkyy, on tärkeää. Viekö mainos kohderyhmälle räätälöidylle verkkosivulle, jossa ostopäätöksen tekeminen on helppoa? Maksullinen mainonta ei oikeastaan olekaan ensimmäinen askel vaan viimeinen, joka otetaan sitten, kun myyntiputki on kunnossa.