Törmään aika usein ihmisiin, jotka unelmoivat omasta kahvilasta – kuten olen itsekin haaveillut. Ikioman pikkukahvilan perustaminen on ajatuksena kiehtova, mutta simppeliä se ei ole, ja vielä haastavampaa on menestyvän kahvilan perustaminen. Listasin 7 asiaa, joita kannattaa pureskella, ennen kuin lähtee toteuttamaan visiotaan.

Vakoile ja ota opiksi

Pohditko, millaiselle kahvilalle olisi tilausta? Aloita kilpailijoiden kartoittamisesta. Vaikka kulmilla ei vielä olisi muita kahviloita, kahvittelijoista kanssasi kamppailevat huoltoasemien, markettien, uimahallien ja kirjastojen kahviot ja jopa oma koti, jos siellä on maukkaammat juomat, sopivammat tarjoilut ja mukavammat tuolit kuin kahvilassa. Käy tsekkaamassa kaikki mahdolliset kilpailijat ja listaa niiden vahvuudet ja heikkoudet. Kierrä kuppiloita muilla paikkakunnilla, ehkä jopa ulkomailla, nappaa ideoita ja ime vaikutteita.

Cappuccino

Luo oma konseptisi

Aina pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan, ainakaan jos hintatasosi, aukioloaikasi tai liikepaikkasi luo täysin lyömättömän kilpailuedun. Yleensä oma liikeidea kannattaa kuitenkin luoda alusta asti, mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja aukottomasti. Pohjautuuko sinun konseptisi ainutlaatuisiin tuotteisiin, elämykselliseen miljööseen vai pimeimmänkin päivän pelastavaan palveluun – vai kenties kaikkiin niihin? Sopisiko kahvilan tuotteita myydä mukaan? Kannattaisiko kahvilassa myydä muutakin kuin kahvia? Voisiko paikka olla muutakin kuin kahvila? Astu laatikon ulkopuolelle. Tee jotain, mitä kukaan muu ei ole vielä tehnyt, tai tee sama mutta muita paremmin.

Etsi toimiva paikka

Paraskaan kahvila ei vedä asiakkaita, jos sen sijainti on huono. Etsi tila, joka on näkyvässä paikassa, potentiaalisten asiakkaiden löydettävissä, helposti saavutettavissa ja joka sopii konseptiisi. Olisi mahtavaa, jos asiakkaat tulisivat kahvilaasi varta vasten matkojen päästä, mutta aika harva jaksaa nähdä vaivaa, ellei paikassa ole jotain todella erityislaatuista. Asiakasvirta muodostuu pitkälti ohikulkevista ja lähistöllä asuvista tai työskentelevistä ihmisistä. Mikäli sopivaa paikkaa ei löydy, jää odottamaan.

Älä aliarvioi asiakasta

Millainen tahansa konseptisi onkin, toteuta se hyvin. Panosta laatuun. Vaikka kukkarossa kirpaisisi, luo viihtyisä, kohderyhmääsi miellyttävä miljöö, johon he haluavat palata uudelleen ja uudelleen. Satsaa seiniin, lattiaan, kalusteisiin, sisustukseen, valoihin, ääniin, tuoksuihin. Muista, että astioita saa muualtakin kuin Ikeasta. Myy tuoretta. Lasipannussa painunut kahvi on ankeaa. Moni lähtee kahvilaan erikoiskahvien takia, ja yhä useampi toivoo kuppiinsa vastuullisesti tuotettua tai luomukahvia. Pakasteesta sulatetut berliininmunkit ja vehnäsämpylät eivät uppoa kaikille, sillä moni etsii kahvilasta vastaleivottuja tai erikoisruokavalioihin istuvia tuotteita.

Kahvit

Laske ihan kaikki

Tee kannattavuuslaskelma. Laske, montako kupillista kahvia ja montako pullaa sinun pitää myydä, jotta saat maksettua toimitilan vuokran, sähkön ja veden, mahdollisen remontin, kalusteet ja muun sisustuksen, koneet, astiat, raaka-aineet, tarvikkeet ja palkat sivukuluineen. Laske, kuinka monella asiakaspaikalla tai kuinka monella take away -mukillisella saat peitettyä kulut. Kuinka paljon myyntiä tarvitset kuukaudessa, päivässä, tunnissa? Kuinka monta euroa keskiostoksen pitää olla? Armottoman laskemisen jälkeen punnitse rehellisesti, onko suunnitelmasi toteutettavissa.

Viesti, viesti, viesti

Kukaan ei löydä kahvilaasi, ellet kerro siitä. Vaikka kahvilan perustamiseen palaa rahaa, varaa budjettia myös markkinointiviestintään. Aloita hypetys eri kanavissa jo hyvissä ajoin, ennen kuin avaat paikan. Luo innostusta ja odotuksia. Mainosta kahvilaasi ikkunateippauksissa, mainostelineissä, verkkosivuilla, hakukoneissa, somessa, lehdissä, ilmoitustauluilla, flyereissa – missä ikinä keksitkin. Pyydä paikalle toimittajia, bloggaajia ja muita mielipidevaikuttajia. Älä jätä markkinointiviestintää ensimmäisiin viikkoihin, vaan tee suunnitelma vaikkapa vuodeksi ja toteuta se. Ihmiset unohtavat helposti, ellet muistuta heitä. Jos homma ei ole omaa osaamistasi, ulkoista se ammattilaiselle.

Lisämyynti

Varaudu tekemään töitä

Kahvilan pyörittäminen ei ole kevyttä hommaa sen jälkeenkään, kun yritys on perustettu, elintarvikehuoneisto hyväksytty ja omavalvontasuunnitelma tehty. Raaka-aineet on hankittava, tarjoilut valmistettava, tilat siivottava ja koneet huollettava, yleensä aukioloaikojen ulkopuolella. Alv-ilmoitukset on laadittava ja verot ja palkat maksettava. Omaa palkkaa tosin et ehkä pääse nostamaan vielä ensimmäisen vuoden aikana – ainakaan jos sinulla on työntekijöitä. Todennäköisesti kahvilasi alkaa tuottaa 2–3 vuoden kuluttua perustamisesta. Vasta silloin voit päätellä, oliko haaveesi kannattava.

Sinnikkyyttä matkallesi!

Anni

Kirjoittaja joi ensimmäisen kahvikupillisensa 36 vuotta sitten ja muistaa ensimmäiset kahvilakäyntinsä 34 vuoden takaa. Hän on kolunnut kahviloita Pohjois-Amerikasta Etelä-Koreaan, pyörinyt maailman suurimmissa kahvitapahtumissa, työskennellyt suomalaisille kahviloille ja paahtimoille ja kirjoittanut kahvista tuhansia sivuja.

Facebook
INSTAGRAM