Aika pitkään ehdin miettiä, perustanko Viestintätoimisto Konttuurille oman blogin. Toki tiedän yritysblogien edut, mutta kirjoittaminen vie aikaa, ja siihen on sitouduttava. Lopulta totesin, että blogin pitämisen hyödyt painavat vaakakupissa enemmän kuin sen haasteet.
Omalla kohdallani suurin syy yritysblogin perustamiselle on julkaisemisen joustavuus. Blogin kautta voin kertoa yritykseni toiminnasta ketterämmin kuin yrityksen staattisilla verkkosivuilla tai monisanaisemmin kuin Facebookissa tai Instagramissa. Voin valottaa toiminnan taustoja tai ottaa kantaa alani ilmiöihin, voin osoittaa läpinäkyvyyttä ja olevani ajan hermolla.
Nykyään pelkät verkkosivut eivät enää riitä liikenteen saamiseksi yrityksen verkkosivuille. Mitä enemmän sivustolla on päivittyvää sisältöä ja mitä enemmän sivuille on linkkauksia, sitä enemmän hakukoneet siitä tykkäävät. Yritysblogi jos mikä on loistava alusta tuoreen sisällön julkaisemiseen ja jakamiseen. Parhaimmillaan blogi moninkertaistaa sivuston kävijämäärän.
Blogi on yritykselle oiva väylä myös sisältömarkkinointiin, kohderyhmiä palvelevan sisällön julkaisemiseen. Sisältömarkkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista hyödyllisyydessä: sisällöllä vastataan todellisiin tarpeisiin, vaikka tarkoituksena onkin myynnin edistäminen. Tosiasia kuitenkin on, että ihmiset etsivät verkosta aina joko tietoa tai viihdykettä.
Viestintätoimiston blogi on tietysti myös työnäyte, osoitus siitä, että osaan kirjoittaa. Yritysblogilla pystyn tuomaan esiin asiantuntijuuttani ja herättämään luottamusta. Miksen voisi pyytää toisinaan myös yhteistyökumppaneitani vieraileviksi bloggaajiksi. Kun aiheita on takataskussa ja julkaisuaikataulu kalenterissa, blogin ylläpitämisestä tulee varmasti hyvä rutiini.
Bloggaillaan!
Anni