Hinnoittelu

Mikä viestinnän suunnittelussa maksaa?

Aika ajoin saan yhteydenottoja, joissa viestintäammattilaista etsivä on liikenteessä olettamuksella, että pienellä yrityksellä on pienet hinnat. Niin ei välttämättä ole, ja siihen on syynsä.

On totta, ettei kaltaiseni yrittäjän tarvitse pulittaa liiketiloista, kahviautomaateista, pikkujoulujuhlista, muiden palkkojen sivukuluista tai vanhempainvapaista. Mistä maksan ovat verot, työeläkemaksut, vakuutukset, pankkipalvelut, kirjanpitäjän palkkiot, puhelin- ja laajakaistaliittymät, verkkotunnus ja nettihotelli, ammatti- ja muut ohjelmistot, puhelin, tietokone ja oheislaitteet, valokuvauskalusto, alan kirjallisuus, toimistotarvikkeet, fontit ja kuvapankkikuvat, bensa, pysäköinti ja matkaliput, yrityksen markkinointi ja oma kouluttautuminen.

Työaikaa kuluu paitsi laskutettavien toimeksiantojen toteuttamiseen (jota seuraan minuutin tarkkuudella, jotta en laskuta liikaa) myös yrityksen pyörittämiseen kuten kirjanpitoaineistojen kokoamiseen, tarjousten laskemiseen, laskujen laatimiseen ja maksamiseen, markkinointiin, verkostoitumiseen, paikasta toiseen siirtymiseen sekä puheluihin ja sähköposteihin. Siltäkin ajalta olisi reilua saada palkkaa, eikö?

Hinnoittelua voi katsoa paitsi kulujen ja käytetyn ajan myös asiakkaalle muodostuvan arvon näkökulmasta. Millaista hyötyä työpanoksestani on? Mitä asiakas saavuttaa työni tuloksella? Paljonko viestintään sijoitetut eurot poikivat?

Oman työn arvostuksenkin – sen kuinka arvokkaana minä pidän työtäni – on syytä vaikuttaa hinnoitteluun. Ammennan ammattitaitoani samalla tavalla niin pienille kuin suurille asiakkaille ja pyrin palvelemaan jokaista yhtä hyvin, laadusta tinkimättä.

Entäpä hintani?

Ne ovat keskiluokkaa. Osa viestintätoimistoista veloittaa puolet vähemmän, osa kaksi kertaa enemmän. Tällä hetkellä veloitukseni on 80 euroa (+ alv. 24 %) / tunti. Tekstintuotannosta pyydän 100–120 euroa (+ alv. 24 %) / 1000 merkkiä tekstin vaativuuden mukaan.

Mitä rahalla sitten saa?

  • Yliopisto- ja ammatillisiin opintoihin, jatkuvaan kouluttautumiseen ja alan seuraamiseen pohjautuvaa tietoa
  • Yli 15 vuoden työkokemukseen perustuvaa taitoa
  • Minun ja taitavien yhteistyökumppanieni osaamista
  • Kokonaisuuksien hahmottamista ja yksityiskohtiin paneutumista
  • Harkittuja, huolella valittuja ja perusteltuja ehdotuksia
  • Yksilöllistä ja joustavaa palvelua tarvittaessa hyvinkin nopealla aikataululla
  • Ratkaisujen etsimistä ja hiomista, kunnes asiakas on tyytyväinen.

Osa hintoja säikähtäneistä yhteydenottajista päätyy tekemään viestintäänsä itse. On silti niitäkin, jotka jonkin ajan kuluttua palaavat asiaan, kun omat taidot, välineet tai aika eivät riittäneetkään. Saamastani palautteesta päätellen hekin loppujen lopuksi totesivat, että kannatti maksaa ammattilaiselle.

Anni