Aika moni taho on jo ehättänyt kirjoittaa sosiaalisen median trendeistä tänä vuonna. Heitänpä minäkin lottoni vetämään. Omassa veikkauksessani pääpaino on niissä sovelluksissa ja sisällöissä, joiden suhteen pienyrittäjän kannattaa olla hereillä.
Videot haltuun
Yksi vuoden 2017 suurimmista trendeistä ovat varmasti videot, erityisesti livevideot. Periscope tuli ja meni kuin tähdenlento, tänä vuonna otamme haltuun Facebookin live-toiminnon, jonka käytössä vain mielikuvitus ja laki ovat rajana. Live-toiminnon avulla voit vaikkapa näyttää, kuka kuppilassasi esiintyy tai kuinka uutuustuotteesi toimii. Snapchat-videonjakopalvelun suosio kasvanee, mutta arvelen, että yhä harvempi yritys enää laajentaa kanavavalikoimaansa Snapchatilla. Mikäli Instagram on ennestään tuttu, on sen tarjoaman Instagram Stories -ominaisuuden käyttöönotto luontevampaa kuin Snapchatin.
Uskon, että tämän vuoden aikana yritysten videotuotannossa nähdään selkeä kahtiajakautuminen. Yhä useampi yrittäjä toteaa, että kynnys videoiden tekemiseen on nykyään varsin matala ja rohkaistuu julkaisemaan omia tuotoksiaan. Toisaalta verkossa alkaa olla jo niin paljon videoita, että joukosta on erotuttava. YouTubeen ei enää kannata tuutata mitä tahansa, ja siksi videoiden suunnitteluun ja tuotantoon käytetään yhä enemmän aikaa ja ammattilaisia.
Uudet kauppapaikat
Facebookin suosion laskua on povattu jo monen vuoden ajan, sillä nuoriso ei siitä enää innostu. Yhteisöpalvelu pitää kuitenkin kiinni asemastaan tuomalla markkinoille jatkuvasti uusia, erityisesti yrityksille suunnattuja ominaisuuksia. Nykyään voit esimerkiksi perustaa Facebookin yrityssivuille verkkokaupan tai ohjata käyttäjän verkkosivuillesi, ajanvaraukseen tai soittamaan helposti yhdellä painikkeella.
Tämän vuoden aikana yritykset oppivat varmasti hyödyntämään myös Instagramin helppokäyttöisiä markkinointimahdollisuuksia. Mainokseen liitettävän toimintopainikkeen avulla voit ohjata käyttäjän vaikkapa suoraan verkko- tai kivijalkakauppaasi.
Kannattaa tiedostaa, että ilmaista näkyvyyttä somessa on yhä vaikeampi saada. Kilpailu Facebookin ja Instagramin mainostilasta kiristyy, ja markkinointi kallistuu koko ajan. Euroja kannattaa varata myös laadukkaan markkinoinnin suunnitteluun.
Entäpä muut kanavat?
Twitterin suosio sisältöjen jakamiskanavana kasvaa. Veikkaan, että tänä vuonna pienetkin yritykset rakentavat ja jakavat asiantuntemustaan Twitterissä tavoitteellisemmin kuin viime vuonna. LinkedInin jalansija pysynee entisellään. Yrittäjillekin se tarjoaa mainion kanavan verkostoitumiseen ja oman alan seuraamiseen, mutta suurta yleisöryntäystä ei kristallipallossani näy.
Kuinka käy blogien? Edelleen suosittelen blogeja sisältömarkkinoinnin kanavaksi ja ajankohtaisten aiheiden nostamiseen. Kannattaa muistaa, että myös hakukoneet arvostavat usein päivittyvää, vuorovaikutteista sisältöä.
Some-ähky uhkaa
Mitä enemmän someen tuupataan sisältöä, sitä todennäköisempää ähky on. Huomiota saadakseen sisällön on erotuttava. Sen on oltava paitsi erilaista myös tunteita herättävää, innostavaa ja kohderyhmälleen jollain tavalla arvokasta. Laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii yhä enemmän suunnittelua ja osaamista. Sisältö ei silti saa olla itse tarkoitus. Tänäkin vuonna ainoa pätevä syy somessa olemiseen on, että toiminta siellä tukee yrityksen tavoitteita.
Anni