Olipa kerran kuntavaaliehdokas, joka oli ajatellut tehdä vaalityönsä ilman markkinointimateriaalia. Viikonloppuna hän nappasi viestintäyrittäjää hihasta ja pyysi: ”Jos kuitenkin esitteitä, A5-kokoisia, 500 kappaletta, alkuviikoksi. Etupuolelle nimi, numero, kuva ja puolueen logo. Takapuolelle, noh, keksi sinä!”
Viestintäyrittäjä tarttui toimeen ja luonnosteli ehdotuksen. Visuaalinen ilme syntyi puolueen graafista ohjeistoa soveltaen ja teksti ehdokasesittelyn pohjalta. Samana iltana saapui ehdokkaan vastaus: ”Esityksesi on tosi hyvä, mulla ei ole mitään muutettavaa. Tee tilaus. Kysy vielä hinta. Paljon kiitoksia sulle. Olet ammatti-ihminen.”
Aamulla viestintäyrittäjä teki tarjouspyynnön ehdokkaan toivomaan painoon. Tarjous oli aika kallis ja toimitusaika melko pitkä. Viestintäyrittäjä suositteli omaa luottopainoaan. ”Ok, sun tutusta painosta. 1000 kpl”, ehdokas tekstasi. Tilaus lähti matkaan.
Myöhemmin samana päivänä ehdokas tuli vastaan. ”Kuule, jos sittenkin vielä julisteita. 10 kappaletta.”
Viestintäyrittäjä laati luonnoksen ja toimitti sen illalla ehdokkaalle. ”Kun puoliso hyväksyi ja kun mä olin ekana hyväksynyt, niin tämä on hyvä”, ehdokas kuittasi.
Viestintäyrittäjä varmisti hinnan ja lähetti aineiston painoon. Seuraavana päivänä hän haki valmiit tuotteet ja vei ne ehdokkaan kotiovelle. Molemmat vaikuttivat tyytyväisiltä.
Sen pituinen se, hyvin tavallinen tarina näin vaalien alla.
Anni
PS. Ennakkoäänestys alkaa huomenna 29.3. Sinulla on ääni. Käytä se!